
▶ 입력(input), 처리 과정(process), 결과(output)로 구성된 일련의 논리적 흐름을 최대한 가시화 및 물질화
Sensorialize and materialize as much as possible the input, stages, process, logical flow, and ouput of computer programming
▶ 기초 코딩 문법으로 구성되어 구조는 간단하지만 시청각적 효과가 강한 코드 예제를 선정
Select and offer p5 examples with strong audiovisual effects, yet have a simple structure with essential grammar and syntax
▶ 실습 과제에 노년층 인지 강화를 위한 태스크 포함(예: 나의 하루 일과, 집-일터까지 가는 길 또는 지도, 내가 사랑하는 생명체의 모습 그리기 등)
Include in practice tasks that help strengthen the brain cognition (e.g., my daily routine, the road map between home-workplace, draw the shape of the creature I love, etc.)
▶ 타이핑 외에 최대한 많은 동작(노래부르기, 팔 소근육 움직임 등) 유도를 위해 최대한 다양한 인터랙션 소개하여, 일상적 움직임이 코드 결과물로 변환되는 과정 체험
Introduce as many p5 interactions as possible, especially bodily interactions(singing, arm muscle movement, etc.), so that the 50+ users/participants can experience the process of converting everyday movements into code output
▶ 예제 응용 및 개인화된 단계에서 최대한 많은 자율성 확보
Ensure as much freedom as possible for the 50+ users/participants in applying or personalizing p5 sketch examples in their own way
▶ 워크숍 중간에 참여자 소개, 창작 아이디어 및 결과물을 공유하는 시간을 별도 마련, 코딩을 통한 관계 형성의 장 마련
In the middle of the workshop, make a time for the participants to introduce themselves and share creative ideas and results, so that the workshop can function as a time and space for a relationship formation through coding.
▶ 이틀차에 걸쳐 만든 드로잉 작품을 A4 컬러 인쇄한 뒤 액자에 끼워 만질 수 있는 결과물로서 가져갈 수 있도록 함
Print out in A4 color the code sketches created over the course of workshop, put it on frames so that the participants can take them home as a tangible output.
▶ 또한, 참가자들은 프로그램 참여 이후에도, 주강사 개발 p5 스케치북 URL을 통해 언제든 예제와 레퍼런스를 학습할 수 있으며, p5 코드 에디터로 실시간 실습까지 가능하다는 점에서 코딩 교육의 지속가능성을 강화하고자 함
Even after the workshop, the participants are encouraged to continue learning p5.js by exploring its examples and references on the p5 for 50+ web program and more on p5js.org, also practice coding on p5 web editor.